lv en
↑ Back up

Blog


Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 tikko nosvinēja 10 gadu jubileju. Šo kompakto biznesa klases sedanu un universāli Sportwagon ražoja septiņus gadus no 2006. līdz 2012. gadam. Alfa 159 piedzīvoja vienu pamatīgu fecelift 2008. gadā, kam sekoja ikgadēji uzlabojumi turpmākajos gados, tādēļ diez gan droši var apgalvot - jo jaunāka, jo labāka. Alfa 159 tika izstrādāta laikā, kad Fiat koncernam bija ciešas saites ar GM un tika kaldināti kārtējie ASV iekarošanas plāni, bet finansu situācija nebija tā spožakā. Alfas atgriešanās ASV tirgū tika atlikta, bet sadarbība ar GM izjuka jau 2005. gadā. Tomēr Alfa 159 bija gatava un nonāca tirdzniecībā tieši tajā brīdī, kad Eiropu piemeklēja Eirozonas krīze un pieprasījums pēc auto (īpaši pēc dārgiem biznesa klases) strauji kritās. Tas nebija veiksmīgs sākums. Tomēr auto ir labs. Īpaši pievilcīgs tas ir lietotu auto tirgū, jo cenas ir salīdzinoši zemas, bet Alfa 159 objektīvi vērtējot nav sliktāka kā līdzīga gadagājuma populārie vācu un zviedru biznesklases flagmaņi.

Gudri izvēloties iespējams tikt pie labi aprīkota, uzticama un ērta auto, kura uzturēšana neradīs milzīgu robu ģimenes budžetā.

Pie stūres.

Alfa 159 salīdzinājumā ar savu priekšgājēju Alfa 156 ir nopietns auto nobriedušiem vadītājiem. Tās gaita ir stabila un komfortabla. Sēdekļi mīksti un ērti. Klasiskais hidrauliskais stūres pastiprinātājs nodrošina pilnīgu kontroli pār ceļu. Alfa 159 sākotnēji tika kritizēta par pārāk lielu lieko svaru. Atkarībā no komplektācijas tās svars ir ap 1500 kg - nedaudz smagāka kā Alfa 156, bet vienā līmenī, piemēram, ar C-klases Mercedes. Plašs salons, ietilpīgs bagāžas nodalījums, komfortabla sēdpozīcija, augstas kvalitātes salona apdare un skaņas izolācija. Auto nenogurdina un ar to ir patīkami mērot garas distances ikdienā, doties tuvākos un tālākos ceļojumos arī braucot ar lielāku ātrumu kā Latvijā atļautais.

Balstiekārta.

Lai nodrošinātu izcilu vadāmību un stabilu saķeri ar jebkuru ceļu jebkurā ātrumā, Alfa 159 ir saglabāta līdzīga balstiekārtas konstrukcija kā Alfa 156, proti, divsviru priekšējā un daudzsviru aizmugurējā. Tomēr nebīstieties, lai arī priekšējās piekares sviras ir alumīnija, tās kalpošanas mūžs ir nesalīdzināmi ilgāks kā Alfa 156, jo kopīgs ir tikai darbības princips, bet konstrukcija ir pilnīgi jauna un daudz izturīgāka. Mūsu pieredze rāda, ka, pa labiem ceļiem braucot, Alfa 159 oriģinālā balstiekārta nokalpo pat 200’000 un vairāk km. Mūsu apstākļos pirmās padodas augšējo plauktu bukses, kas nav liela bēda, jo maināmas atsevišķi. Apakšējo sviru bukses un lodbalsti kalpo ilgāk, bet aizmugurējā piekare ir ļoti izturīga, jo tikai Latvijā jaunām pārdotām mašīnām sāk parādīties pirmās nodiluma pazīmes, kas pa mūsu ceļiem nobraukušas gandrīz desmit gadus. Latvijā ilgāk braukušām mašīnām mēdz pārlūzt atsperes, ko parasti pamana tikai veicot ikgadējo tehnisko apskati. Paaugstinātam troksnim gaitā pie vainas var būt nevienmērīgs riepu nodilums vai riteņu gultņi, kuru skaņa bieži ir līdzīga un tikai servisā uz pacēlāja iespējams noteikt patieso iemeslu. Pirmo gadu auto bija problēmas ar stūres iekārtas šķidruma noplūdi, kas nereti noveda arī pie sūkņa maiņas, bet šie defekti bija aktuāli 3~5 gadus veciem auto, kas šobrīd jau ir novērsti.

Dzinēji.

Par Alfa 159 dzinējiem ir daudz mītu un baumu, bet patiesībā viss ir diezgan vienkārši. Visi dīzeļi ir itāļu. GM šos itāļu dīzeļus izmantoja Opel, Saab u.c. koncerna auto. Savukārt visi benzīna dzinēji nāk no GM saimes vai ir tapuši kā kopprojekts, izņemot 200Zs turbo benzīna dzinēju 1.8TBI, kas ir tas pats, kas Brera, Giulietta un 4C kupejā, Mūsuprāt, tas ir labākais un Alfa 159 visatbilstošakais dzinējs! Arī tuvu 200’000km nobraukušiem auto nekādi defekti vai problēmas saistītas ar dzinēja darbību mūsu servisā nav novērotas. Galvenais ir nesajaukt ar arhaisko 140Zs 1.8MPI, kuram ir pārāk maz jaudas un tērē pārāk daudz degvielas. Vienīgais šī dzinēja pluss, ka tam var uzlikt gāzes iekārtu, jo tam nav modernās tiešās iesmidzināšanas degvielas padeves. 1.9JTS, 2.2JTS un arī 3.2l V6 nākuši no Opel rūpnīcas. Šiem motoriem raksturīgas problēmas ar piedziņas ķēdes spriegošanu jau pie 60~70’000km. Tiešās degvielas padeves sistēma prasīga pret degvielas un aizdezes sveču kvalitāti, bet kopumā šie motori kalpo uzticami, nodrošina pietiekami dinamisku braukšanu un nekādus īpašus pārsteigumus nesagādā. Izņēmums ir 3.2 litru V6, kas pārsteidz ar nesamērīgi augstu degvielas patēriņu, kā arī jāņem vērā, ka tā remontam pieejams tikai oriģinālās rezerves daļas.

Daudz populārāka izvēle ir dīzeļi. Uzticamākais un visbiežāk sastopamais ir nu jau klasiskais Alfa Romeo 1.9 litru JTD motors, kuru mēs labi pazīstam jau kopš 1998. gada, kad to sāka uzstādīt Alfa 156. Ar 120~150Zs un 280~320Nm pilnīgi pietiek ikdienas braukšanai. Reālais degvielas patēriņš 6~8l/100km. No lētākās un vienkāršākās 8v versijas nav jābaidās. 16v motoram būs vairāk jaudas pie augstākiem dzinēja apgriezieniem, bet „no apakšas” gan 8v, gan 16v motori iet līdzīgi. Sākot ar 2009. gadu 1.9 motors pakāpeniski tiek aizstāts ar jauno Fiat koncerna 140 vai 170Zs 2.0l dīzeli. “Uz papīra” visi parametri tam ir labāki, taču pirmo gadu auto problēmas var sagādāt motoreļļas un dzesēšanas šķidruma noplūdes, kas sliktākajā gadījumā draud ar motora vārstu vāka blīves, EGR vārsta korpusa vai pat visa ieplūdes kolektora maiņu.

Jaudīgākais un sportisku braucēju vidū iecienītākais ir piecu cilindru 20v 2.4l dīzelis. 210Zs un 400Nm ir iespaidīgi rādītāji un 5 cilindru motora skaņa ir mazliet patīkamāka par parasto četrcilindru dīzeļu tarkšķēšanu. Šo motoru iesakām izvēlēties, ja regulāri mērojiet garus attālumus pa šoseju. Pilsētā 2.4 dīzelis patērē daudz degvielas, ar sodrējiem aizaug tā ieplūdes kanāli un ātri aizsērē DPF cieto daļiņu filtrs.

Piedziņa

Alfa 159 pieejama ar 6 pakāpju manuālo, robotizēto Selespeed (tikai komplektācijā ar 2.2l JTS dzinēju) un klasisko automātisko ātrumkārbu. Mehāniskās kārbas ražo vācu Getrag. Līdzīgi kā Opel modeļiem tām mēdz nodilt gultņi, kas rada pastiprinātu transmisijas skaņu sākotnēji 5. un 6. Ātrumā. Šī problēma visbiežak novērojama 1.9l dīzeļiem. 2.4l un 2.0l motoriem ir citas pārnesumkārbas, kurās šāda problēma nav novērota. Automātiskās ātrumkārbas ražo japāņu Aisin. Tās ir ļoti uzticamas un kalpo bez īpašām problēmām. Vien pie 150~200’000km rekomendējam nomainīt ātrumkārbas eļļu. Jaudīgajiem dīzeļiem pie lielāka noskrējiena var parādīties pusasu vibrācija. Ārējie šarnīri maināmi atsevišķi, bet iekšējo pastiprināta diluma gadījumā var nākties mainīt visu pusasi. Divmasu spararati ar īpašu ilgmūžību neizceļas un parasti tie jāmaina reizē ar sajūgu.

Q4 pilnpiedziņa

2.4 dīzeļi papildus aprīkojumā un 3.2l benzīna auto standartā tika piedāvāti ar pastāvīgu pilnpiedziņu Q4, kas līdzīgi kā Alfa Crosswagon darbojas ar centrālo Torsena tipa diferenciāli , kas pārvada 57% jaudas uz aimugurējo un 43% uz priekšējo asi. Lielu popularitāti šī opcija diemžēl neguva, jo 2.4 dīzeļa gadījuma to bija iespējams komplektēt tikai ar manuālo ātrumkārbu, bet 3.2 versijas nebija īpaši iecienītas augsto lietošanas izmaksu dēļ.

Opcijas

159 ir pirmā Alfa Romeo automašīna, kas tika novērtēta ar maksimāli iespējamajām piecām NCAP drošības testa zvaignznēm. Kaitīgie izmeši atbilst vismaz EURO 4 standartiem. Visi dīzeļi aprīkoti ar DPF filtru, bet viszemākie pēc CO izmešiem aprēķinātie nodokļi būs mašīnām ar modernajiem 2.0l dīzeļiem. Lietotu auto tirgū pieprasītas ir mašīnas ar bagātīgu aprīkojumu. Potenciālie pircēji iekāro ne tikai ādas salonu, kas Alfa 159 ir kvalitatīvs un pat pie 200’000km neizrādā īpašas diluma pazīmes, bet arī visus iespējamos sensorus un auto vadības asistentus. Tāpēc iesakām neļauties zemas cenas kārdinājumam un atturrēties no bāzes modeļu iegādes. 2008. gadā atjaunots tika arī auto interjers: salona apdarei izmantoti kvalitatīvāki un patīkamāki materiāli un pilnveidota eletrisko ierīču, piemēram, klimatkontroles darbība. Ikdienas lietošanā noderīgas opcijas ir Blue&Me handsfree, kas automātiski sapārojas ar tālruni, lietus sensors, spoguļi, kas paši aptumšojas, bixenon gaismas. Īpaši jāizceļ sportiskā “Ti” versija – tieši ar šādiem melniem “Ti” sedaniem brauca ļaundari “James Bond Quantum of Solace”. “Ti” pakotne bija pieejama kā papildus opcija jebkurai Alfa 159, kurā ietilpa par 20mm zemāka un sportiskāka balstiekārta, īpaša dizaina R19 diski, sliekšņu uzlikas, īsta alumīnija apdare salonā, kā arī sportiski sēdeļi.

Kopsavilkums

Alfa 159 tiek dēvēta par vāciskāko Alfa Romeo, kas jebkad radīta. Tā neliek vilties un kalpo uzticami, un tās izvēli var balstīt uz racionāliem kritērijiem. Ērta, droša, stabila, ekonomiska, salīdzinoši lēta un ārkārtīgi pievilcīga automašīna. Tā kā izvēle ir plaša, iesakam pirms iegādes izmēģināt vairākus variantus un izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko. Izvairieties no lētajām, nobrauktajām pirmo gadu mašīnām, jo to atgriešana pienācīgā stāvoklī izmaksās dārgāk kā labas pēdējo ražošanas gadu mašīnas iegāde. 

All articles